matildaeeriksson

Alla inlägg under maj 2015

Av Matilda Eriksson - 23 maj 2015 18:19

Inledning: Hunden sägs vara människans bästa vän men enligt mig är det inte många som lever upp till det. Hela mitt liv har jag haft dem omkring mig. När jag kollar igenom våra fotoalbum finns det alltid en hund med på varje bild. Som liten har jag fått följa med på olika brukshundklubbar, se på tävlingar och spenderat mycket tid hos min farfar med alla deras valpkullar. Och jag älskade verkligen det och gör det fortfarande. Jag kan spendera flera timmar uppe på brukshundklubben. Där man träna tillsammans med andra, får tips, hjälp och själv får hjälpa till. Det är så himla trevligt att få vara där tillsammans med andra människor som har samma intresse.

 

Huvuddel: Det som gör mig ledsen är hur illa hundar blir behandlade i andra länder runt om i världen. I Kina äter man hundkött på restauranger och i hemmet. För dem är det lika vanligt som att vi äter bacon. Man avlar alltså fram hundarna för att sedan slakta dem. Egentligen kanske det inte är så mycket värre än att avla fram grisar för att ha dem i slakt. Men eftersom en hund är ett husdjur och bor tillsammans med en familj så anser jag att man har ett starkare band till dem än vad man har till grisarna som bor ute i lador.

 

Djur- och hundmisshandel är inte någonting som är så ovanligt i Sverige eller i andra länder. Här i Sverige har vi straff på det,kanske inte nog hårda men de finns. Trots våra straff i Sverige är det inte ovanligt att det förekommer. Man ger sig på oskyldiga djur som inte har någon rätt att försvara sig på samma sätt som människor. Det är inte allt för sällan man kan läsa i tidningen eller på internett som olika fall då man valt att ge sig på ett djur.

 

Hundar som man har för att slåss mot varann där det satsas pengar är amstaff, rottweiler, pitbull och olika blandraser mellan olika hundar som är avlade med syftet att vakta. Deras huvud är stora med ett kraftfullt bett och deras kroppar är muskliga och kompakta med hög uthållighet och hög smärttröskel. I dessa hundslagsmål blir hundarna väldigt skadade ibland till och med dödade. För att träna upp dessa hundar låter man dem möta svagare familjehundar som inte har driften att bita ihjäl en annan hund. På så sätt blir kamphunden van att bita och slåss mot andra hundar. En stad i Sverige som detta förekommer i är Malmö.

 

Det är inte helt utan anledning som hunden kallas för ”människans bästa vän”. Hunden var  vårt första tamdjur och har delat vår vardag i tusentals år. Hundar har varit en stor tillgång för människorna. Tillsammans med hundarna har man kunnat skaffa mat, hålla vakt och utföra många andra uppgifter. 

 

Jag har många kompisar och släktingar som aldrig haft närmare kontakt med en hund. En van hundmänniska kan väldigt lätt se hur människor utan erfarenhet av hundar inte har någon aning om vad det är hunden gör eller sänder för signaler. Om en hund är osäker och inte vill komma fram till dem så väljer man ändå att följa efter hunden och verkligen tvinga den att vara nära och sådant istället för att själv låta hunden komma fram när den känner sig redo. Sedan tycker man att det är konstigt om hunden skäller, morrar eller till och med biter. 

 

Hundvärlden är väldigt stor och skiljer sig från den ”vanliga”. För att förstå sig på hundvärlden måste man först och främst förstå sig på och respektera hundarna. De är individer med ett eget språk, behov och upplevelser. Precis som oss människor. 

 

 

Avslutning: Anledningen till att jag valt att tala om det här ämnet är för att det är någonting som verkligen får mig att fundera vad vi lever i för värld. Jag har svårt att förstå hur man kan skada djur med mening. Utan alla djur skulle vi människor aldrig överlevt. Inte nog med att de har varit med oss historiskt men i dagens samhälle är hunden den största hjälpen inom polisyrket. Utan tränade narkotikahundar skulle tullen aldrig klara av att söka igenom en bil på bara tjugo minuter. Utan eftersökshundar skulle det ta dagar kanske till och med veckor att hitta en människa som gått vilse i skogen. För mig är en hund mycket mer än bara ett djur, det är en familjemedlem och en bästa vän.


 

Hittade mitt nationella tal från förra året, temat var olika värdar.. De enda skolarbete som jag är riktigt stolt över.

Ovido - Quiz & Flashcards