matildaeeriksson

Alla inlägg under mars 2013

Av Matilda Eriksson - 14 mars 2013 21:27

Det finns en sak som gör mig så himla ledsen, så ledsen att jag till och med skäms över Sverige!

RASISM

Det finns överallt, i skolan, på jobbet, på dagis. Och jag förstår mig verkligen inte på det! Så snälla kan någon människa förklara åt mig vad vitsen med det är?!

Vi alla är olika, endel har stora fötter, endel är korta, endel är tjocka, endel har blåa ögon och endel är mörkhyade.

Jag tror inte att vi förstår hur bra vi har det i Svergie jämfört med endel andra länder. Och så blir jag så himla ledsen när det visas på tv om unicef osv och så slänger man ur sig en komentar som :Haha rätt åt er era negrer... Jag tror inte att du skulle vilja leva i ett fattigt land dina föräldrar är döda och du har knappt någon mat/vatten?!

Men endel tänker inte innan dom slänger ur sig en elak komentar.

Jag menar absolut inte att dra Sveriges alla nio miljoner iinvånadre över en kant! Jag menar bara att invandrare är människor precis som du och jag och dom har rätt att leva och ha det bra! För vi kan inte föreställa oss hur hemskt de har haft det så de varit tvungna fly från sitt eget land, lämna sin familj, sina vänner, sitt boende.

 

Jag vill leva i ett samhälle där utseende inte är viktigt. Jag vill leva i ett samhälle där folk inte dömer en person efter hans eller hennes hudfärg eller ursprung. Jag vill leva i ett samhälle där det är okej att se ut hur som helst. Jag vill leva i ett samhälle där alla behandlar varandra väl. Jag vill leva i ett samhälle där folk lägger mer tid och pengar på sin insida än utsida. Jag vill leva i ett samhälle där personligheten är viktigare än utseendet.

Ovido - Quiz & Flashcards